Thursday, October 25, 2007

恫言不付錢將刮花車子 非法看車童橫行何清園



(吉隆坡訊)全馬最大的時裝批發市場何清園出現一群非法印裔看車童,他們向公眾收取泊車費,拒絕繳付者的車子將可能被刮花。

馬來西亞時裝批發進出口商總會主席拿督洪細弟表示,何清園孟南迪第二路近2個月來頻頻接到商家和公眾的投訴,指一群8人組成的看車童非法在該地區收取2至3令吉的泊車費。

他說,廿多年前,何清園是私會黨和收取保護費的地方,不過該公會成立後積極打擊這些活動,讓何清園成為全國甚至是東南亞最大的時裝批發市場。

“該地區的顧客都是以女性為主,因此看車童在公眾拒絕繳付泊車費時,更出言威脅,甚至是刮花公眾的車子。”

業者每晚被偷百件衣服

另一方面,他表示,該地區共有逾200間時裝批發商店,近幾個月成為竊賊的目標,竊賊在夜晚拉起數間店鋪閘門,并用“釣鉤”的方式來偷取店內的衣服,業者每晚損失逾100件衣服。

“由於部分店鋪設有警報系統,因此才逃過一劫;不過部分則損失大約1萬至2萬令吉不等。”

盼警加強巡邏

他促請業主加強保安系統,以防止竊賊輕易得逞,造成自己需蒙受大筆的損失。與此同時,他希望警方能加強巡邏和展開對話會,以打擊該地區的罪犯,讓居民、業者和消費者能安心的到該地區。
“倘若商家面對店鋪遭爆竊、失竊,以及公眾被非法看車童恐嚇時,應到警局備案,以便引起警方的關注,以確保人生安全不會受到威脅,以及改善該地的治安。”

他週三(24日)與行動黨武吉免登國會議員方貴倫召開新聞發布會如是表示。出席者有該公會秘書長曾炳來和執行秘書陳志評。

要求運輸公司縮短搬運時間

此外,洪細弟表示,由於許多重型羅里進入何清園以運送貨物,不過基於沒有適合的停放處,羅里被逼停在路中央,造成該地區的交通陷入癱瘓。
“為了解決何清園交通堵塞問題,我們已致函給運輸公司要求對方使用使用輕型羅里,以及安排更多的人手搬運貨物,以縮短搬運的時間。”

他指出,倘若運輸公司拒絕配合,該會將與方貴倫,以及吉隆坡市政局配合,在路口增設圍欄,以禁止重型羅里進入。
洪細弟:何清園嚴重缺乏泊車位

洪細弟表示,何清園向來嚴重缺乏泊車位,不過有關當局卻無法有效的改善和解決此問題。
他說,根據市政局建筑條列,凡是新建的建筑物必須增設泊車位,即每500平方公尺須設一泊車位,違例者將被罰款每泊車位1萬5000令吉,他(洪細弟)本身新建的8層樓建筑物因無法符合條款而被罰款60萬令吉。
“市政局每年收取大筆罰款,如今又統一違例泊車位的罰款,估計市政局所有的罰款至今已累積超過2至3億令吉。”
他指出,市政局非但沒有善用該筆罰款獲得的款項,相反的為了增設人行道而縮小道路,以及占用泊車位。

“希望聯邦直轄區部能嚴正看待此事件,善用該筆款項興建停車場,讓公眾有泊車位置的同時,也可增加政府的收入,達雙贏之效。”

方貴倫促警取締非法看車童

行動黨武吉免登國會議員方貴倫表示,他在近期內接到該公會和商家的投訴指,該何清園出現非法收取泊車費的投訴。

他說,除何清園外,隆市多個地區包括燕美路和章卡淡比多拉都面對同樣問題,希望金馬警區和吉隆坡市政局能嚴厲看待此事件,展開取締行動遏止非法看車童的活動。

“目前隆市嚴重缺乏泊車位,市政局可在適當的地點設置公共停車場,以解決泊車位和非法看車童問題。”

何清園面對:

●泊車位置不足

●重型羅里堵塞道路

●非法看車童

●路人遭掠奪案

●店鋪被爆竊與偷竊

●三彬路(Jalan Sampin)交通燈太過,導致上下班時間出現車龍


星洲日報/大都會‧2007.10.24

“收費黨”砸鏡刮車擲石 威脅女車主給泊車費



(吉隆坡訊)何清園美蘭迪二路(Lorong Meranti 2)居民申訴,當地出現一群專向女駕車人士徵收泊車費的“收費黨”。



如果女車主不願付錢,他們便用恐嚇手段如刮花轎車或拿石頭作狀要砸鏡,來迫使車主支付1的2至3令吉泊車費。



武吉免登區國會議員方貴倫披露,這項非法活動已存在約2個月,而且越來越猖狂。



在武吉免登一帶也有許多政府地段,被這些非法之徒用作非法泊車場地。



據瞭解,他們是由7至8名印裔人士所組成。



他披露,何清園月前也曾發生過名貴車輛在夜晚被人噴漆發洩的案例。



有關問題不僅影響商家令顧客流失,也令當地市民擔心不已。



運貨羅里阻交通



他呼籲當地商家或居民,無論面對甚麼問題都應向警局報案,以剷除不良份子在當地的非法活動。



馬來西亞時裝批發商公會會長拿督洪細弟則聲稱,自全馬最大的時裝批發中心在當地啟用後,問題就不斷發生。



他說,當地塞車問題也一直沒有改善。



他說,由於運輸公司常用大型羅里來運貨并在上下貨時將羅里停在路中央,導致塞車的問題。有時繁忙時段,車主至少要塞上半小時,被困在車龍里動彈不得。



“我們曾發信警告十多家運輸公司,改用小型羅里并加派人手縮短上下貨時間。唯有幾間運輸公司卻不肯合作。再這樣下去,我們只好跟吉隆坡市政局協商,禁止大型羅里在當地出入。”



洪細弟促市局善用罰款收入建車位



馬來西亞時裝批發商公會會長洪細弟說,根據市政局建築條例,一座樓的每500平方公尺就應設一個泊車位。但公會大廈已擠不出空間來建造泊車位,7年前已被罰款總值60餘萬令吉。



罰款用在哪裡?



“我希望市政局能善用這十多年來,對沒設泊車位的大廈所徵收的罰款來增設停車空間。當局應瞭解,自馬路加寬後,雖然方便交通的出入,但卻讓泊車空位變得狹窄。”



他說,如果市政局只是一味地收錢而又不幫人民解決問題,那罰款到底用在哪裡呢?市政局如果利用罰款的錢來開發新的泊車空間,這樣他們將有另一筆收入,二來又能解決泊車位不足的問題,可說是一石二鳥,何樂不為呢?



於此同時,他申訴,在何清園前往三平路(Jalan San Peng)的交通燈轉換時間非常短暫,尤其是在上班和下班時段。有關情況令當地居民在上下班時,面對不必要的阻塞問題,同時也浪費許多時間。他已和武吉免登區國會議員方貴倫致函吉隆坡市政局,要求延長交通燈在繁忙時間的轉換時間。他希望當局能趕緊派出人手解決問題。

(光明日報.2007.10.24)

Ucap Bajet 2008


Ucapan oleh YB Sdr Fong Kui Lun, Ahli Parlimen DAP Kawasan Bukit Bintang, semasa membahaskan BAJET 2008 dI Dewan Rakyat pada 23 Oktober 2007 :


Tuan Yang di Pertua,

Bajet 2008 ada menyebut hasrat Kerajaan untuk membangunkan sistem pengangkutan awam yang cekap dan selesa bagi mengatasi masalah kesesakan jalan raya dalam Bandaraya Kuala Lumpur yang menjadi rutin harian serta meningkatkan produktiviti rakyat. Memang benar kesesakan lalulintas telah menjadi factor kehilangan produktiviti sebahagian besar penduduk Kuala Lumpur. Walaupun kita tidak boleh menyukat jumlah kehilangan tersebut tetapi kesan buruk kesesakan keatas jiwa dan pemikiran rakyat agak membimbangkan selama ini.


Untuk membangunkan sistem pengangkutan awam yang cekap dan selesa di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang meliputi sistem rel dan bas, saya mendapati Kerajaan akan membelanjakan RM12 bilion dalam tempoh 4 tahun akan datang dimana rancangan peluasan dan pemanjangan landasan rel ke Puchong dan Gombak dianggap tidak lengkap jika rancangan memanjangkan landasan itu wajar sampai ke Kajang melalui Jalan Cheras, menghubungkan stesen Brickfields ke KL Sentral, ke Damansara dan sebagainya.


Disamping itu penambahan baru 1000 buah bas RapidKL bukan sahaja boleh membantu untuk mengangkut penumpang awam tetapi dalam masa yang sama ia merupakan salah satu punca jalan utama menjadi sesak bila hentian bas transit diletakkan di lokasi-lokasi yang sememangnya tidak sesuai.


Jika kita meninjau hentian-hentian bas sekitar Bandaraya terdapat hentian yang menjadi punca kesesakan seperti Jalan Pudu, Jalan Cheras berdekatan Jaya Jusco, Jalan Silang, Jalan Tun Cheng Lock dan jalan Tuanku Abdul Rahman.


Sebenarnya, dalam usaha kita menambah bilangan bas tetapi dalam masa yang sama bilangan kenderaan persendirian terus bertambah yang mana tidak Nampak bilangan kenderaan itu berkurangan dimana pemandu-pemandunya mengambil langkah menukar kenderaan dengan menaiki pengangkutan awam, saya rasa ini satu usaha yang sia-sia sahaja. Apa yang berlaku sekarang ialah sistem pengangkutan awam kita masih tidak cukup, baik teksi tambang murah, bas dan sistem rel laju ringan.


Orang ramai masih perlu menunggu lama untuk menaiki bas dan transit laju ringan termasuk masa untuk menukar kenderaan awam yang lain. Bukan sahaja perlu menunggu masa yang lama tetapi perlu bertukar ke pengangkutan awam yang lain bila menuju ke satu-satu destinasi.


Oleh itu saya ingin mencadangkan supaya hab pengangkutan awam seperti bas dan teksi hendaklah disusun semula dan dipindahkan keluar dari kawasan sesak dan padat. Contohnya, Puduraya yang merupakan punca kesesakan kenderaan bila ratusan bas terpaksa berbaris dan menunggu giliran untuk memasuki basemen Puduraya. Bukan sahaja kesesakan dalam Puduraya itu sendiri tetapi kesesakan di jalan utama seperti Jalan Pudu kerana dihalang oleh bas-bas penumpang.


Sudah sampai masanya Hentian Puduraya tidak sesuai dijadikan hab bas antara utara dan selatan. Hab bas disitu hendaklah dipindahkan segera ke tapak bekas Penjara Pudu. Bangunan bekas Penjara Pudu itu hendaklah dirobohkan dan hendaklah dibangunkan menjadi pusat komersil berbilangan tingkat disamping menjadi hab bertingkat bagi bas-bas ekspres untuk laluan menuju ke utara, selatan dan ke Pantai Timur. Lagipun ia tidak jauh dari stesen Hang Tuah bagi LRT dan Monorel.


Kita sepatutnya merasa malu dengan projek pembinaan Plaza Rakyat yang terbengkalai selama bertahun-tahun yang mana DBKL nampaknya semacam tiada ‘taring’ untuk mengambil langkah segera memulihkan projek terbengkalai itu. Tambahan pula pengangkutan LRT memakai nama stesen Plaza Rakyat disitu sedangkan plaza itu tidak wujud, yang wujud hanya Puduraya. Sebab itu para pelancong asing terpinga-pinga mana satu Plaza Rakyat sedangkan yang kaki mereka pijak ialah Puduraya yang bersesakan dengan orang ramai, penumpang dan ke nderaan awam dan persendirian.


Tambah mengharubirukan lagi bila pelancong asing termasuk rakyat Malaysia yang baru pertama kali menaiki LRT yang mahu turun di Puduraya tetapi mereka turun di Stesen LRT Pudu. Bila keluar stesen dimanakah Puduraya, berapa jauh lagi. Untuk pergi ke Puduraya mereka terpaksa menaiki semula LRT dan minta tiket turun ke Plaza Rakyat yang tidak wujud atau mereka terpaksa berjalan kaki keluar ke jalan Pudu untuk menahan teksi atau bas ataupun berjalan kaki ke Puduraya sejauh lebih kurang 1.5km. bagi mengelakkan kekeliruan orang ramai termasuk pelancong asing maka nama Stesen LRT Pudu ditukarkan ke Stesen LRT Jalan Pasar atau nama lain yang sesuai kerana pada tanggapan orang ramai yang tidak biasa di Kuala Lumpur, pada sangkaan mereka ,stesen Pudu itu ialah stesen Puduraya kerana mereka tidak kenal Plaza Rakyat.


Harapan saya semua stesen LRT, Monorel dan Putra hendaklah dilengkapi dengan medan meletak kereta bertingkat bagi memudahkan orang ramai meletakkan kenderaan mereka dengan selamat semasa mereka memilih untuk menaiki sistem transit laju ringan. Saya memerhatikan pihak pengurusan LRT sudah membina medan meletak kereta di sesebuah stesen tetapi ia tidak mencukupi kerana bilangan kenderaan semakin bertambah dan bas pengantara tidak mencukupi dan tidak berkesan.


Mengenai cadangan DBKL untuk menguatkuasakan caj atau levi memasuki Pusat Bandaraya keatas kenderaan-kenderaan luar di beberapa lokasi sekitar Kuala Lumpur dan banyak pihak dan rakyat sendiri membantah kutipan tol baru memasuki Kuala Lumpur. Walaupun ia bertujuan untuk mengurangkan bilangan sejuta kenderaan memasuki Kuala Lumpur tetapi ia tidak praktikal kerana kenderaan persendirian perlu memasuki Pusat Bandaraya setiap masa atas berbagai urusan. Bila masa bergantung sistem pengangkutan awam sepenuhnya sudah sampai dan menjadi kenyataan, dengan sendiri orang ramai akan memilih pengangkutan awam.


Oleh itu cadangan mengutip levi memasuki Bandaraya Kuala Lumpur patut dibantah dan dimansuhkan kerana rakyat sudah membayar tol lebuhraya menuju Kuala Lumpur yang sangat mahal, sudah membayar tol terowong SMART bila melalui terowong , jadi mengapa perlu dibebani dengan kos pengangkutan yang tinggi termasuk caj meletak kenderaan malah kompaun kesalahan meletak kenderaan yang dinaikkan 300 peratus oleh DBKL juga tidak menghalang kenderaan memasuki Bandaraya. Sungguhpun Kerajaan ada jawapan kepada masalah-masalah ini tetapi rakyat melihat mengapa kerajaan mengambil masa yang begitu lama, tidak serius dan bersungguh-sungguh untuk merealisasi sesuatu rancangan, sehingga keadaan bertambah rumit dan teruk, baru kita melihat projek baru bermula.


Saya ingin merakamkan penghargaan kepada anggota-anggota trafik polis yang bertungkus-lumus pada setiap hari untuk meleraikan kesesakan tetapi sampai bila kita harus bergantung tenaga mereka. Apakah hasil kajian keatas cadangan untuk meleraikan kesesakan di persimpangan-persimpangan jalan utama. Laluan kenderaan awam nampaknya tidak boleh dipercayai lagi untuk menyelesaikan masalah kesesakan. Para pemandu menjadi tidak sabar dan gemar memotong kenderaan lain bila tersepit dalam kesesakan yang begitu lama.


Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mendesak pihak berkuasa supaya memperhebatkan memeriksa kenderaan awam seluruh negara berikutan kejadian atau tragedy kemalangan ngeri yang melibatkan kehilangan nyawa dan kecederaan teruk bagi menentukan keadaan kenderaan awam yang selamat digunakan dan sikap pemandu yang sentiasa berhemat di atas jalan raya.


Saya juga merasa sedih dengan bilangan kematian, kemalangan dan saman yang dikeluarkan sepanjang Ops Sikap X111 Musim Perayaan hari Raya yang lalu yang masih tinggi berbanding operasi-operasi sebelumnya iaitu 14,167 kemalangan, 124,823 saman dan 198 kematian. Kempenk-kempen Keselamatan jalan Raya nampaknya tidak berkesan dalam mendidik dan menukar sikap pemandu.


Saya menyambut baik langkah Kerajaan untuk menaikkan kadar bantuan warga emas dari RM200 ke RM300. Akan tetapi di Kuala Lumpur jumlah ini tidak sesuai dan tidak mencukupi. Kerajaan hendaklah menaikkan lagi sekurang-kurangnya RM400 sebulan bagi menampung kos sara hidup yang tinggi di Kuala Lumpur seperti sewa rumah, kos perubatan dan makan minum.


Mengenai cadangan menaikkan biasiswa pelajar di luar Negara, saya mencadangkan supaya biasiswa pelajar –pelajar yang belajar di Korea Selatan dan Jepun ditambah lagi memandangkan kos sara hidup dinegara tersebut sangat tinggi.


Saya juga ingin menyeru Kerajaan terutama tindakan operasi bersepadu keatas pekerja-pekerja asing di perhebatkan di Kuala Lumpur memandangkan bilangan mereka sejak akhir-akhir bertambah dengan mendadak. Adakah mereka mempunyai permit, visa yang sah, bilangan mereka yang lari dari majikan di luar Bandar datang ke Kuala Lumpur, kegiatan haram yang mereka lakukan yang nampaknya seolah-olah kerajaan kita tidak mampu melaksanakan penguatkuasaan. Mereka bukan sahaja mengancam keselamatan rakyat sendiri tetapi turut menjejaskan ekonomi penduduk tempatan.


Apa sudah jadi dengan 50,000 pelancong asing yang masuk ke Malaysia dengan ‘visa on arrival’ tetapi menghilangkan diri dan tidak kembali ke Negara asal mereka, apa langkah untuk mengesan dan menghantar mereka balik. Kerajaan hendaklah mengkaji semula syarat pengeluaran VOA keatas pelancong asing kerana kita tidak mahu kesan buruk yang bakal melanda Negara berikutan pelancaran Tahun Melawat Malaysia 2007 sungguhkan ia mendatangkan hasil pertukaran asing yang meningkat.


Saya juga mendapati tahun 2008, seramai 5.7 juta pelajar akan menikmati pinjaman buku teks sekolah di SPBT serta pemansuhan yuran sekolah termasuk yuran peperiksaan tanpa mengira peringkat dan kedudukan kewangan ibubapa. Ini yang bakal dinikmati oleh para pelajar dalam sekolah kerajaan, bagaimana pula pelajar yang terpaksa belajar dalam sekolah persendirian, swasta ?


Saya harap kemudahan SPBT dapat dilanjutkan ke sekolah-sekolah swasta terutama bagi pelajar yang kurang berkemampuan.

衣物失竊賤價賣.看車童恐嚇 200批發店業者控訴


(吉隆坡24日訊)竊賊偷取何清園批發店的衣物后賤價拋售,加上非法看車童橫行霸道,嚇阻顧客,令200多名業者大嘆生意難做!

據悉,竊賊及看車童皆是友族,他們在當地胡作非為約半年,情況日趨嚴重,使業者及商家深受困擾。

大馬時裝批發商公會會長拿督洪細弟指出,今年6月21日,10間批發店一夜內被撬鎖行竊,所幸大部分批發店警鈴響,竊賊逃之夭夭,僅有兩間遭殃,損失2萬令吉至3萬令吉。

另外,他說,兩個月前開始迄今,公會接獲10多宗投訴,指說竊賊拉開鐵閘,利用底下的少許空隙,把鐵枝伸進去勾衣服。

一夜勾走100件衣服

“他們一夜間可以勾走100多件衣服!”

洪細弟說,他曾在酒吧看見友族兜售衣服,每件才5令吉,依據衣服品牌,可證明是何清園某名業者所擁有。

“過后我詢問該業者,為何20令吉的衣服以5令吉拋售,他竟說這是較早前失竊貨物!”

洪細弟說,業者屢次遭殃后已學乖,如今大部分已安裝警鈴及在下閘后,用木板來阻擋空隙,讓竊賊無法得逞。

另一方面,他說,一群以友族為主的看車童,向駕駛者鳩收2、3令吉泊車費。

“他們出言恐嚇駕駛者,有些甚至搖晃手中的石頭,令駕駛者害怕而就范;受害者多是女性。”

他說,拒絕付錢的駕駛者,就被看車童割花轎車。

據悉,本月8日,3輛豪華轎車被噴漆,變成“花臉貓”,令車主非常心痛,不過無法肯定是否看車童所為。

沒設置泊車位商業大廈被罰60萬

大馬時裝批發商公會會長拿督洪細弟指出,他所擁有的MGW大廈,由于沒有設置泊車位,結果被市政局罰款60萬令吉。

他說,市政局建築條例規定,商業大廈的每500平方尺面積,必須有一個泊車位;每缺少一個泊車位,罰款1萬5000令吉。

他指出,以此類推,MGW大廈共被罰款60萬令吉。

據他瞭解,市政局已在吉隆坡各地,收取高達2億令吉相關罰款!

洪細弟認為,既然市政局收取鉅款,應該作為開闢更多公共泊車位用途,應付駕駛者的需求。

杜絕看車童惡行

他也呼籲聯邦直轄區部,正視吉隆坡泊車位嚴缺的問題。

另一方面,武吉免登區國會議員方貴倫呼籲金馬警區,關注何清園的治安問題,包括加緊巡邏及取締行動。

他也同意安排金馬警區與何清園商家對話,希望能減緩罪案。

“非法看車童出沒在何清園、燕美路、武吉免登一帶,執法當局必須杜絕他們的惡行。”

他說,半山芭鐘甲淡比朵拉一塊政府地段,竟然也被看車童佔用及收錢,非常膽大妄為。

洪細弟:禁羅厘駛入免阻礙交通

重型羅厘受促停止駛入何清園,避免阻礙交通!

大馬時裝批發商公會會長拿督洪細弟指出,該會已致函10多間運輸公司,促請對方改為使用小型羅厘到何清園載送貨物。

同時,他也要求運輸公司加派人手來抬貨。

“因為羅厘在路中央上下貨,尾隨的車輛無法川行,所以抬貨工人應加快速度,處理貨物后馬上離去。”

洪細弟今早在記者會上,這麼指出。

出席者包括武吉免登區國會議員方貴倫、大馬時裝批發商公會秘書長陳炳森及執行秘書陳志評。

洪細弟指出,數間運輸公司仍一意孤行,堅持使用大型羅厘在何清園載貨。

“公會沒有執法權力,如果情況持續,我將要求方貴倫,向市政局反映問題。”

另外,洪細弟也希望市政局,調整辛炳路的交通燈,因為每次上下班時段,當地交通非常擁擠。

“市政局可以在上午8時至10時,以及下午5時至7時,延長交通燈青燈時段,讓更多車輛川行。”

何清園民生及治安問題

*鳩收看車費

由7、8名友族組成的非法看車黨,最近兩個月,在何清園收取泊車費,每次約2、3令吉,時間不定。部分看車童甚至喝得醉醺醺。

看車童恐嚇駕駛者,對象多是女性;拒絕付錢者,愛車將被破壞。

*偷竊案

入夜后撬開批發店閘門的鎖頭,進去偷竊;或是拉開閘門,把鐵枝伸進去勾衣服。

最近半年來,發生至少20宗偷竊案。閉路電視所拍攝的畫面顯示,竊賊是友族。

*飆車黨

午夜一群友族騎摩哆狂飆,噪音令居民無法入眠。

*交通阻塞

大型羅厘是造成交通阻塞的罪魁禍首,它們在路中央上下貨,尾隨的車輛無法川行,排成長長車龍。此外,由于泊車位不足,許多駕駛者被逼雙重泊車或隨處泊車。

*掠奪案

孟南迪3路治安不靖,最近曾發生掠奪案。
-摘自中国报-