Friday, June 29, 2007

Parlimen: Usul Banjir 2007

Gambar menunjuk YB Fong bersama Penduduk di Kawasan Tiong Nam semasa berlaku banjir kilat di Kuala Lumpur, pada 10 Jun 2007. ( Gambar ini ditangkap pukul 10.30 malam 10/6/2007)
Sebagai Ahli Parlimen yang bertanggungjawab, YB Fong senantiasa sedia berkhidmat pada bila-bila masa.



Ucapan oleh YB Sdr Fong Kui Lun, Ahli Parlimen DAP kawasan Bukit Bintang, semasa membahaskan Usul dibawah Perkara 18(1) Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat , di Dewan Rakyat pada 18 Jun 2007:


Kuala Lumpur Dilanda Banjir Besar Lagi Pada 10 Jun 2007 – Projek RaksaksaTebatan Banjir dan Terowong Banjir SMART gagal


Tuan Yang di Pertua


Penduduk-penduduk Kuala Lumpur mengeluh lagi, bukan di Kuala Lumpur malah di Lembah Kelang sepanjang persisiran Sungai Kelang dan Sungai Gombak serta sungai Batu mengeluh dan kesal bahawa banjir besar melanda lagi pada Ahad 10 Jun 2007 iaitu satu banjir besar bagi 2007 meskipun pada 3 Jun 2007 banjir melanda kawasan Brickfields. Nampaknya banjir kilat sentiasa berulang pada setiap tahun misalnya pada 30 April 2000, 26 April 2001, 20 Oktober 2001, 11 Jun 2002, 10 Jun 2003, 2004, 2005, 24 Ogos 2006. Akan tetapi banjir besar kali ini mengandungi 7.5 juta meter padu lebihan air membanjiri sebahagian Kuala Lumpur.



Di ibunegara, kawasan terjejas teruk ialah Jalan Tun Perak yang menempatkan Masjid Jamek, Stesyen LRT dan Putra, Bangunan Sultan Abdul Samad, Jalan Masjid India, Jalan Melayu, Jalan Lebuh Ampang, Jalan Gereja, Dataran Merdeka, Tiong Nam, Kampong Baru, Dang Wangi, Sentul, dan sebagainya. Akibatnya, banyak kenderaan rosak ditenggelami air, kedai-kedai, pejabat, barang-barang perniagaan menjadi rosak, kerugian lampau berjumlah antara RM20,000 hingga RM200,000 masih belum berganti, dokumen pejabat rosak, buku-buku Perpustakaan Kuala Lumpur juga rosak, barang perniagaan yang baru diturun dari kargo juga rosak, terlalu banyak barang yang musnah jika hendak disenaraikan. Itu sebab penduduk-penduduk Kuala Lumpur mengeluh dan fobia bila banjir datang lagi. Kemusnahan masa lalu akibat banjir masih belum berganti lagi kini sudah datang kemusnahan baru. Ini tidak termasuk dengan para pemandu kenderaan yang terperangkap dalam kesesakan lalulintas akibat banjir dan bagi Negara pula imej Negara terjejas dan nama yang baik itu telah dicuci bersih dengan kejadian banjir besar ini.


Kedai-kedai bawah Dataran Merdeka, kenderaan terperangkap dengan banjir dan memakan seminggu untuk menyedut keluar air banjir, para peniaga kecil dan penjaja yang yang mana barang-barang pernaiagaan mereka disapu air menanggung kerugian dan kesedihan kerana tidak tahu bagaimana hendak mengumpul modal untuk memulakan perniagaan baru, barang-barang jualan yang rosak tetapi masih boleh dipakai terpaksa dijual murah.


Siapakah yang patut dipersalahkan. Rakyat menyalahkan pihak berkuasa seperti DBKL, Jabatan Perparitan dan Saliran yang bertanggungjawab terhadap sungai, projek’Cintai Sungai Kita” telah dibawa arus ke dalam sungai. Mengapakah projek tebatan banjir yang sudah memakan masa bertahun-tahun lama masih belum menjelma untuk menolak semua air ke dalam sungai dan dibawa ke laut. Rakyat menganggap projek tebatan banjir ialah projek main-main. Kerajaan meletakkan punca kepada hukum Tuhan sedangkan Tuhan menyuruh hambaNya berikhtiar dan berusaha untuk mengelak banjir. Masing-masing agensi menyalahkan antara satu sama lain, JPS menyalahkan pembangunan yang pesat di kawasan hulu sungai maksudnya di kawasan Negeri Selangor dan pinggir Kuala Lumpur, tidak kurang pula kesalahan diletakkan pada kelemahan perancangan Bandar. Mengapa projek tebatan banjir berjalan perlahan, apakah yang sudah ditebat selama ini. Mengapa Kerajaan tidak mengambil pelajaran dan iktibar dari kejadian-kejadian banjir yang sentiasa berulang selama beberapa tahun ini. Setiap kali banjir kita semua gempar, bila air surut dan tidak berlaku hujan, kita mula leka dan lengah. Inilah yang berlaku selama ini.


Kerajaan meluluskan projek pembinaan terowong air banjir (SMART) antara Kampong Berembang, Ampang ke Sungai Kerayong dalam dalam masa yang sama terowong itu boleh digunakan sebagai laluan kenderaan bagi mengelakkan kesesakan. Projek yang memakan lebih RM1.9 bilion (yang mana Kerajaan menanggung RM1.5 bilion dan baki RM600 lagi ditanggung oleh Gamuda/MMC) nampaknya bukan lagi projek mengatasi banjir kilat di Kuala Lumpur. Ia menjadi projek mencari kauntungan lebih cepat bila laluan kenderaan dibuka lebih awal dari laluan terowong air banjir.

旅游业与武吉免登

方贵伦(右一)向澳洲游客宣传大马旅游年

旅游业一直是大马提倡以及积极推动的无烟工业,也是带动大马服务业的重要行业之一。在武吉免登区,旅游业更是占了大部分的行业,也是让武吉免登区闻名全球的其中一个因素。

作为武吉免登区的国会议员,为了确保游客在2007大马旅游年能够对马来西亚留下一个美好的印象,他促请旅游部能够建立一个更完善的执法机构,监督及提升大马旅行社,提升一个更有效旅游服务行业给顾客。

针对华丽假期倒闭事件以及武吉卡迪度假村事件,方氏呼吁旅游部应该从中吸取教训,并且重新探讨是否有提供消费者足够的法律保护;另一方面,也需要探讨对旅行社是否拥有足够的法律约束,同时也应该成立公众投诉局以及执法队伍,对付不负责任的旅行社。

华丽假期事件至今仍无结果。旅游部应该在这起事件中负起责任。旅游部应该探讨一个最佳的解决方案,来达到双赢的局面。方氏也将会在国会上提问,促请旅游部尽快给于华丽假期事件中的受害者一个满意答复。

另外,武吉卡迪度假村的事件明显是旅游部没有严厉监督的结果。旅游部应该成立执法单位,去严厉的监督国内著名度假村以及酒店的操作情况,并且成立一个公众投诉局,让消费者反映他们的不满。2007大马旅游年,旅游部应该更严厉的监督各个度假胜地,其中更应该注重的是服务人员的态度,因为他们是旅游业的前线,国家的形象有赖于他们的服务态度。

方氏也表示,治安也是一个影响旅游业的因素。旅游部应该积极与警方配合,在旅游重点区进行巡逻,除了能让游客在购物的时候不必提防掠夺匪、抢匪等等,还能在游客需要时给于帮助。

最后,方氏呼吁旅游部必须改善现有的操作模式,以积极的态度来面对2007大马旅游年,让大马的名誉响遍全球,让大马成为游客首选,让大马能够成为东南亚一颗耀眼的钻石!





-方贵伦-

Thursday, June 28, 2007

美丹燕美路排水工程

方貴倫(站著右)巡視燕美路排水系統
市政局展開排水工程提升美丹燕美路衛生

(吉隆坡27日訊)美丹燕美路衛生欠佳,市政局已展開提升排水工程,估計3個月內完成。

民主行動黨武吉免登區方貴倫表示,這一帶商家皆處于武吉免登區旅遊重點區,因此提升排水工程刻不容緩,以讓遊客留下一個美好的印象。

他說,美丹燕美是全馬熟食店密集的地區,因此清潔的環境是非常重要的條件。
他指出,市政局公共工程組已提升排水系統,工程正如火如荼展開。有關工程長約700呎,並耗時3個月來完成。

“有關排水工程也將配合燕美改道工程,進一步提升燕美區排水系統”。

7月完工

他說,燕美路改道工程將在7月完成,他相信,有關改道工程將能緩和燕美一帶交通阻塞問題。
另外,詢及西路工程,他說,有關工程也會與燕美路同期結束。

方貴倫也將向市政局要求,在燕美區的后巷安裝街燈,以打擊罪案、保護居民及遊客。
他也表示,將向市政局要求增加閉路電視,以進一步杜絕罪案在武吉免登區發生。

他希望政府能夠把吉隆坡打造成一個一級的國際都市,讓人民能夠安居樂業的同時也能夠吸引遊客的參觀。