MEWUJUDKAN SEBUAH BANDARAYA KUALA LUMPUR BERTARAF DUNIA YANG BEBAS DARI ANCAMAN JENAYAH, DADAH, KEKOTORAN SAMPAH, KESESAKAN LALULINTAS, BANJIR KILAT DAN MASYARAKAT HARMONI
Tuan Yang Dipertua,
Kita semua sedia maklum bahawa DBKL sekarang sedang mempamerkan Draf Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020 yang bermoto ‘Ke Arah Sebuah Bandar Raya Bertaraf Dunia’ untuk semakan dan bantahan awam sehingga 31 Ogos depan. Sungguhpun ia satu draf pelan yang baik pernah disediakan tetapi ia lebih tertumpu kepada plan pembangunan fisikal sahaja tanpa memfokuskan kepada pendekatan holistik dan pembangunan insan. Jika terlalu menekankan pembangunan luaran dan fisikal sahaja, saya bimbang Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020 akan melahirkan masyarakat pelbagai kaum Bandaraya Kuala Lumpur yang berjiwa kasar dan keras pada masa depan.
Oleh sebab itu saya memfokuskan ucapan penangguhan ini supaya lima masalah penting iaitu aktiviti jenayah yang mengancam masyarakat, penularan najis dadah di kalangan golongan muda, kekotoran persekitaran yang berpunca dari pembuangan dan pelupusan sampah-sarap yang tidak teratur, masyarakat tidak membudayakan amalan kebersihan kawasan sendiri dan persekitaran, kesesakan lalulintas dan keadaan terperangkap diatas jalanraya yang terlalu lama, ancaman banjir kilat dan masyarakat yang kurang bercampur-gaul.
Aktiviti jenayah baik yang berat atau ringan adalah satu fobia masyarakat Bandaraya Kuala Lumpur. Selain kes pembunuhan, rompakan bersenjata, kecurian, pecah rumah, jenayah perdagangan, kes ragut, samun, kes-kes kecil seperti penyeluk saku dalam bas dan tren LRT dan di stesyen-stesyen masih berlaku. Saya tidak menafikan tugas dan peranan anggota keselamatan seperti polis dan penguatkuasa tetapi keupayaan mereka untuk menangani masalah ini tidak mencukupi. Walaupun ditambah pemasangan CCTV di kawasan strategik namun penjenayah beralih tempat untuk melakukan kegiatan seperti diatas jejantas dan lorong yang sunyi.
Mengenai masalah sampah sarap yang bertaburan dan kutipan sampah-sarap yang kurang berkesan serta ditambah pula oleh sikap orang ramai yang enggan bekerjasama untuk membersihkan kawasan sendiri, sebenarnya mengundang masalah kekotoran kepada tahap bahawa ia tugas wajib Alam Flora dan kontraktornya yang tidak boleh dipikul oleh pihak lain. Para pekerja Alam Flora lebih gemar mencari barang atau bahan buangan yang boleh dikitar semula berbanding mengutamakan kerja-kerja melupuskan sampah domestik yang bertaburan di tong-tong sampah.
Saya menyambut baik usaha membenteras ancaman najis dadah di kalangan para penagih tegar dan baru sekitar Kuala Lumpur. Walaupun operasi tangkapan dibuat dan mereka yang terlibat ditahan bagi suatu tempoh, kebanyakan mereka kembali semula kepada kehidupan lama untuk menagih. Selepas keluar dari pusat pemulihan. Jika tidak mendapat wang, mereka akan melakukan kerja mencuri, pecah rumah dan sebagainya bagi mendapatkan bekalan. Kerja-kerja pengedaran kini bertambah licik dan sukar dikesan.
Begitu juga dengan kesesakan lalulintas dalam Pusat Bandaraya. Kesesakan biasanya berpunca di persimpangan, laluan sempit akibat pertambahan bilangan kenderaan dalam satu masa. Berpunca dari kekurangan medan letak kereta bertingkat dalam suatu kawasan, kenderaan kadangkala terjadi akibat parkir berganda. Tidak ada makna DBKL menaikkan kadar caj parkir dari 60 sen ke 80 sen setiap jam dan melakukan kerja menyaman kenderaan kerana ia tidak boleh menyelesaikan masalah kesesakan dan parkir di luar petak letak kereta. Rakyat tidak akan marah jika medan letak kereta yang mencukupi dapat disediakan.
Banjir kilat pula sering terjadi atas permukaan jalan raya kerana saluran air ke longkang tersumbat atau kecil. Ia juga disebabkan laluan pejalan kaki yang lebar dan tinggi sedangkan permukaan jalan rendah. DBKL pula silap membina jalan iaitu lalulaluan kenderaan lebih kecil berbanding pembahagi jalan dan siar kaki yang luas dan memakan ruang rezab jalan. Kerana hendakkan keadaan jalan lebih cantik, tetapi rakyat terpaksa menanggung akibatnya mereka terperangkap dalam banjir kilat atas jalanraya yang dibuat oleg DBKL sendiri.
Kerajaan hendaklah menggerakkan Rukun tetangga dan dewan orang ramai dan perjumpaan penduduk supaya mereka lebih mudah berinteraksi dan memupuk perpaduan dan pergaulan. Mereka kini hidup dalam keadaan tidak bertegur-sapa bila berseliseh bahu sesama sendiri. Mereka hanya menegur dengan orang yang dikenali sahaja tanpa mengambil usaha untuk menegur dan bermesra dengan orang yang tidak kenal atau kenalan baru. Jangan membenarkan mereka membina dunia asing dalam persekitaran hidup mereka.
Friday, July 4, 2008
Ucapan Penangguhan
MENDESAK KERAJAAN MENYELAMATKAN SEGERA PROJEK TERBENGKALAI – PLAZA RAKYAT DAN NAS PAVILION DI KUALA LUMPUR
Tuan Yang Di pertua,
Ada dua projek mega yang terletak dalam kawasan Parlimen Bukit Bintang yang lama terbengkalai. Satu ialah projek pembinaan Plaza Rakyat di Jalan Pudu, Kuala Lumpur dan yang kedua ialah Projek Nas Pavilion (dulu dikenali sebagai C N Gallery) terletak di Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Projek Plaza Rakyat yang dibina dalam tahun 1997 telah terbengkalai selepas asas atau tapak bangunan disiapkan. Nama Plaza Rakyat menjadi sebutan rakyat dan pelancong-pelancong asing sehinggakan stesen Star LRT yang terletak di sebelahnya turut dinamakan Stesen Plaza Rakyat dan menenggelamkan nama Stesen Puduraya yang termasyhur dengan keadaan kesesakan lalulintas terutama bas. Malangnya selepas 11 tahun berlalu keadaan tapak pembinaan sungguh mengaibkan Bandaraya Kuala Lumpur di mata dan pemandangan para pelancong asing.
Projek ini ialah projek usahasama swasta dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Ramai pembeli lot bangunan telah melaburkan wang mereka dalam projek ini. Bukan sahaja mereka rugi kerana tidak mendapat balik modal dan kehilangan perniagaan disitu tetapi mereka dikejar oleh bank-bank bagi mengutip balik pinjaman yang dibuat dan dikenakan caj faedah keatas pinjaman yang tinggi.
Di tahap manakah pihak DBKL dan pemaju sendiri sudah menyelesaikan masalah-masalah bertindih yang menyebabkan projek ini terhenti walaupun desakan demi desakan serta keluhan demi keluhan orang ramai yang meminta Kerajaan berbuat sesuatu untuk menyelamatkan projek ini agar diteruskan dan disiapkan secepat mungkin. Sejak menjadi wakil rakyat kawasan Bukit Bintang pada 1999, saya tidak putus-putus menyuarakan agar projek ini disiapkan secepat mungkin tetapi alasan demi alasan yang diberikan bagi menyedapkan pendengaran.
Projek terbengkalai yang kedua ialah Nas Pavilion yang terletak di Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Bangunan Times Square yang terletak bersebelahan yang dibina terkemudian sudah beroperasi sepenuhnya tetapi projek terbengkalai Nas Pavilion terus tinggal dalam keadaan mengaibkan.
Para pembeli unit yang telah melabur wang simpanan seumur hidup mereka kini tertunggu-tunggu bilakah mereka dapat memasuki unit perniagaan yang telah mereka beli. Mereka difahamkan bahawa pihak RHB yang mengambilalih projek tersebut bercadang untuk menjual projek terbengkalai itu kepada pembeli lain dan para pembeli unit sedia ada akan diberikan sadikit gantirugi yang langsung tidak cukup untuk menampung wang yang mereka telah laborkan. Ini merupakan satu bentuk pelaburan aset yang sungguh merugikan. Para pembeli enggan menerima tawaran ini, sebaliknya mereka mahukan pemaju terus membangunkan projek tersebut hingga siap yang mana mereka sendiri akan membuat pilihan sama ada untuk meneruskan perniagaan atau menjualkannya kepada pihak lain.
Saya minta Kerajaan campur-tangan untuk menyelesaikan seberapa segera dua projek terbengkalai ini kerana ia mengaibkan Bandaraya Kuala Lumpur. Kerajaan patut mempunyai satu unit khusus yang menjaga dan bertugas menangani projek-projek pembangunan terbengkalai untuk bangunan perniagaan dan perdagangan sebagaimana banyak projek perumahan terbengkalai yang berjaya dipulihkan.
Tuan Yang Di pertua,
Ada dua projek mega yang terletak dalam kawasan Parlimen Bukit Bintang yang lama terbengkalai. Satu ialah projek pembinaan Plaza Rakyat di Jalan Pudu, Kuala Lumpur dan yang kedua ialah Projek Nas Pavilion (dulu dikenali sebagai C N Gallery) terletak di Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Projek Plaza Rakyat yang dibina dalam tahun 1997 telah terbengkalai selepas asas atau tapak bangunan disiapkan. Nama Plaza Rakyat menjadi sebutan rakyat dan pelancong-pelancong asing sehinggakan stesen Star LRT yang terletak di sebelahnya turut dinamakan Stesen Plaza Rakyat dan menenggelamkan nama Stesen Puduraya yang termasyhur dengan keadaan kesesakan lalulintas terutama bas. Malangnya selepas 11 tahun berlalu keadaan tapak pembinaan sungguh mengaibkan Bandaraya Kuala Lumpur di mata dan pemandangan para pelancong asing.
Projek ini ialah projek usahasama swasta dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Ramai pembeli lot bangunan telah melaburkan wang mereka dalam projek ini. Bukan sahaja mereka rugi kerana tidak mendapat balik modal dan kehilangan perniagaan disitu tetapi mereka dikejar oleh bank-bank bagi mengutip balik pinjaman yang dibuat dan dikenakan caj faedah keatas pinjaman yang tinggi.
Di tahap manakah pihak DBKL dan pemaju sendiri sudah menyelesaikan masalah-masalah bertindih yang menyebabkan projek ini terhenti walaupun desakan demi desakan serta keluhan demi keluhan orang ramai yang meminta Kerajaan berbuat sesuatu untuk menyelamatkan projek ini agar diteruskan dan disiapkan secepat mungkin. Sejak menjadi wakil rakyat kawasan Bukit Bintang pada 1999, saya tidak putus-putus menyuarakan agar projek ini disiapkan secepat mungkin tetapi alasan demi alasan yang diberikan bagi menyedapkan pendengaran.
Projek terbengkalai yang kedua ialah Nas Pavilion yang terletak di Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Bangunan Times Square yang terletak bersebelahan yang dibina terkemudian sudah beroperasi sepenuhnya tetapi projek terbengkalai Nas Pavilion terus tinggal dalam keadaan mengaibkan.
Para pembeli unit yang telah melabur wang simpanan seumur hidup mereka kini tertunggu-tunggu bilakah mereka dapat memasuki unit perniagaan yang telah mereka beli. Mereka difahamkan bahawa pihak RHB yang mengambilalih projek tersebut bercadang untuk menjual projek terbengkalai itu kepada pembeli lain dan para pembeli unit sedia ada akan diberikan sadikit gantirugi yang langsung tidak cukup untuk menampung wang yang mereka telah laborkan. Ini merupakan satu bentuk pelaburan aset yang sungguh merugikan. Para pembeli enggan menerima tawaran ini, sebaliknya mereka mahukan pemaju terus membangunkan projek tersebut hingga siap yang mana mereka sendiri akan membuat pilihan sama ada untuk meneruskan perniagaan atau menjualkannya kepada pihak lain.
Saya minta Kerajaan campur-tangan untuk menyelesaikan seberapa segera dua projek terbengkalai ini kerana ia mengaibkan Bandaraya Kuala Lumpur. Kerajaan patut mempunyai satu unit khusus yang menjaga dan bertugas menangani projek-projek pembangunan terbengkalai untuk bangunan perniagaan dan perdagangan sebagaimana banyak projek perumahan terbengkalai yang berjaya dipulihkan.
SOALAN-SOALAN UNTUK JAWAPAN BERTULIS
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan kedudukan bilangan kes lesen sementara sementara dan statik kepunyaan para penjaja dan peniaga kecil yang ditarik balik atau diambil untuk siasatan oleh DBKL yang menyebabkan para penjaja tidak boleh memperbaharui lesen mereka sepanjang 5 tahun lalu dan bilakah lesen tersebut akan dikembalikan.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan apakah sebab DBKL meluluskan peruntukan sebanyak RM18 juta kepada kontrak berpenggal No.2/08 pada April 2008 untuk kontraktor-kontraktor penyenggaraan perumahan awam DBKL sekali gus sedangkan sebelumnya kontrak berpenggal hanya sekitar RM satu ke tiga juta sahaja dan senaraikan nama kontraktor dan sekop kerja mereka.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan kawasan perumahan awam DBKL yang dilaksanakan pemasangan jubin di setiap tingkat, kos terlibat dan sebab-sebab diberikan keutamaan pemasangan ini berbanding dengan keperluan yang lebih mendesak untuk penduduk.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Kewangan menyatakan peranan dan kes tuntutan insurans yang berjaya diselesaikan oleh Biro Pengantara Insurans dan yang tidak berjaya serta sebab-sebabnya.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Dalam Negeri menyatakan langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan untuk membenteras kes penculikan kanak-kanak dari berulang dan nyatakan kedudukan kes-kes penculikan dan pembunuhan kanak-kanak yang belum selesai.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan apakah sebab DBKL meluluskan peruntukan sebanyak RM18 juta kepada kontrak berpenggal No.2/08 pada April 2008 untuk kontraktor-kontraktor penyenggaraan perumahan awam DBKL sekali gus sedangkan sebelumnya kontrak berpenggal hanya sekitar RM satu ke tiga juta sahaja dan senaraikan nama kontraktor dan sekop kerja mereka.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Wilayah Persekutuan menyatakan kawasan perumahan awam DBKL yang dilaksanakan pemasangan jubin di setiap tingkat, kos terlibat dan sebab-sebab diberikan keutamaan pemasangan ini berbanding dengan keperluan yang lebih mendesak untuk penduduk.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Kewangan menyatakan peranan dan kes tuntutan insurans yang berjaya diselesaikan oleh Biro Pengantara Insurans dan yang tidak berjaya serta sebab-sebabnya.
Tuan Fong Kui Lun minta Menteri Dalam Negeri menyatakan langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan untuk membenteras kes penculikan kanak-kanak dari berulang dan nyatakan kedudukan kes-kes penculikan dan pembunuhan kanak-kanak yang belum selesai.
休会演辞
民主行动党全国财政暨武吉免登区国会议员方贵伦在国会休会演辞中表示,政府应该努力将吉隆坡打造成一个没有罪案、贩毒、垃圾问题、堵车、闪电水灾以及和谐的世界级都市。
方贵伦在演辞中表示,吉隆坡市政局大蓝图太专注于城市规划的硬体发展,却忽略了最重要的人文教育,因此主要的社会问题都无法解决,孕育了更多缺乏公民意识的市民,让吉隆坡达到世界级都市的目标遥不可及。
方氏表示,若要将吉隆坡打造成世界级都市,政府必须解决五个主要问题。
吉隆坡市民的首号敌人就是社会的治安。谋杀案、掠夺案、抢劫案、偷窃案、商业罪案等等已经让市民对警方失去信心,更别说来到吉隆坡游玩的游客。方氏表示,他并非否认警方人员所扮演的角色,可是我国的警方人员必须与时代一起进步,因为警方现有的表现是有目共睹的。虽然在许多策略性地点已经安装了闭路电视,可是在天桥以及阴暗的后巷依然可以见到歹徒的踪影。
另外,垃圾问题也是吉隆坡市民所面对的民生问题。垃圾问题存在已久,自然花乐(Alam Flora)以及其他的承包商是责无旁贷的。方贵伦表示,自然花乐的员工似乎更热衷于寻找可以循环而且有价值的垃圾,而无法循环的垃圾就放在一边,置之不理。
方贵伦也呼吁政府努力打击吉隆坡市内的毒品走私问题。他表示,许多瘾君子被捕后都不知悔改,在出狱后仍然“重操故业”。若这些瘾君子没有钱买毒品,他们将会以各种犯法的手法去偷窃、盗取金钱,衍生出更多的社会问题。
交通诸塞的问题也一直困扰着吉隆坡市民。交通诸塞的主要原因是缺乏多层停车场,而不负责任的车主就将他们的车子乱泊,造成有关的道路堵车。方贵伦指出,市政局调高停车收费完全没有意义,只会加剧吉隆坡的交通问题,以及加重执法人员的工作负担。
吉隆坡的闪电水灾也让市民在每次豪雨后胆战心惊。吉隆坡许多地区的水渠都已经损坏,无法正常排水的情况下,路面就会开始积水,形成闪电水灾。
政府应该再次推行睦邻计划,并且促进政府以及人民之间的互动以及交流。现在的市民都不会向数十年前一样,向邻居打招呼了。方贵伦呼吁政府必须努力推行人文教育的发展,否则人与人之间只会越来越冷漠,每个人之间都有无形的墙隔离着彼此的生活。
方贵伦在演辞中表示,吉隆坡市政局大蓝图太专注于城市规划的硬体发展,却忽略了最重要的人文教育,因此主要的社会问题都无法解决,孕育了更多缺乏公民意识的市民,让吉隆坡达到世界级都市的目标遥不可及。
方氏表示,若要将吉隆坡打造成世界级都市,政府必须解决五个主要问题。
吉隆坡市民的首号敌人就是社会的治安。谋杀案、掠夺案、抢劫案、偷窃案、商业罪案等等已经让市民对警方失去信心,更别说来到吉隆坡游玩的游客。方氏表示,他并非否认警方人员所扮演的角色,可是我国的警方人员必须与时代一起进步,因为警方现有的表现是有目共睹的。虽然在许多策略性地点已经安装了闭路电视,可是在天桥以及阴暗的后巷依然可以见到歹徒的踪影。
另外,垃圾问题也是吉隆坡市民所面对的民生问题。垃圾问题存在已久,自然花乐(Alam Flora)以及其他的承包商是责无旁贷的。方贵伦表示,自然花乐的员工似乎更热衷于寻找可以循环而且有价值的垃圾,而无法循环的垃圾就放在一边,置之不理。
方贵伦也呼吁政府努力打击吉隆坡市内的毒品走私问题。他表示,许多瘾君子被捕后都不知悔改,在出狱后仍然“重操故业”。若这些瘾君子没有钱买毒品,他们将会以各种犯法的手法去偷窃、盗取金钱,衍生出更多的社会问题。
交通诸塞的问题也一直困扰着吉隆坡市民。交通诸塞的主要原因是缺乏多层停车场,而不负责任的车主就将他们的车子乱泊,造成有关的道路堵车。方贵伦指出,市政局调高停车收费完全没有意义,只会加剧吉隆坡的交通问题,以及加重执法人员的工作负担。
吉隆坡的闪电水灾也让市民在每次豪雨后胆战心惊。吉隆坡许多地区的水渠都已经损坏,无法正常排水的情况下,路面就会开始积水,形成闪电水灾。
政府应该再次推行睦邻计划,并且促进政府以及人民之间的互动以及交流。现在的市民都不会向数十年前一样,向邻居打招呼了。方贵伦呼吁政府必须努力推行人文教育的发展,否则人与人之间只会越来越冷漠,每个人之间都有无形的墙隔离着彼此的生活。
Wednesday, July 2, 2008
法庭展延审讯
(吉隆坡1日訊)針對武吉免登馬華區會主席拿督李崇孟入稟法庭,要求對武吉免登國席選舉結果作出審訊,今日李氏通過代表律師莫哈末哈法里占申請撤銷初步首項反對理由,并撤銷武吉免登區的選舉官及選舉委員會列為第二及三答辯人。
答辯人方貴倫代表律師南嘉巴,將會在星期五提呈書面陳詞,針對訴方的第二及第三項理由作出初步反對,同時也會研究訴方將首項反對理由撤銷,是否會對這件選舉訴訟案造成影響。
訴方在入稟書提出首項反對理由,第一答辯人即方貴倫在第二答辯人宣布競選期前,直接或間接地展開競選活動,違反1954年選舉法令第24B(10)條文。訴方也提及,第一答辯人在大選期間所印製的海報、宣傳廣告並沒註明出版和印刷自何處,的競選海報及廣告中,因此觸犯1954年大選法令第11(c)條文。
訴方另一項理由是指第一答辯人在投票日當天進行賄賂舉動,即派送鮮花給婦女,因此違反1954年大選法令第10(a)條文。訴方基於有關3項理由,入稟法庭申訴武吉免登區的選舉成績不合法,訴方也基于有關申請,要求法庭撤銷第一答辯人,即方貴倫中選的成績。
同時,訴方要求法庭諭令答辯人給予其他合適的賠償。基于第一答辯人代表律師未及時提呈書面陳詞,法官拿督阿麗再頓也擇訂將于本月10日針對方貴倫,是否成功撤銷李崇孟所提出的該區選舉無效的申請,作出裁決。但在這之前,辯方律師必須在本周五前提呈書面陳詞。
第12屆全國大選,武吉免登選區投票成績中,民主行動黨候選人方貴倫以1萬4277多數票擊敗國陣候選人李崇孟。
摘自东方日报
答辯人方貴倫代表律師南嘉巴,將會在星期五提呈書面陳詞,針對訴方的第二及第三項理由作出初步反對,同時也會研究訴方將首項反對理由撤銷,是否會對這件選舉訴訟案造成影響。
訴方在入稟書提出首項反對理由,第一答辯人即方貴倫在第二答辯人宣布競選期前,直接或間接地展開競選活動,違反1954年選舉法令第24B(10)條文。訴方也提及,第一答辯人在大選期間所印製的海報、宣傳廣告並沒註明出版和印刷自何處,的競選海報及廣告中,因此觸犯1954年大選法令第11(c)條文。
訴方另一項理由是指第一答辯人在投票日當天進行賄賂舉動,即派送鮮花給婦女,因此違反1954年大選法令第10(a)條文。訴方基於有關3項理由,入稟法庭申訴武吉免登區的選舉成績不合法,訴方也基于有關申請,要求法庭撤銷第一答辯人,即方貴倫中選的成績。
同時,訴方要求法庭諭令答辯人給予其他合適的賠償。基于第一答辯人代表律師未及時提呈書面陳詞,法官拿督阿麗再頓也擇訂將于本月10日針對方貴倫,是否成功撤銷李崇孟所提出的該區選舉無效的申請,作出裁決。但在這之前,辯方律師必須在本周五前提呈書面陳詞。
第12屆全國大選,武吉免登選區投票成績中,民主行動黨候選人方貴倫以1萬4277多數票擊敗國陣候選人李崇孟。
摘自东方日报
Subscribe to:
Posts (Atom)