Saturday, December 1, 2007

提升排水系統月杪竣工 阿羅街將擺脫水患



(吉隆坡)阿羅街和後巷排水系統提升工程將於12月杪竣工,預計工程屆時能一勞永逸解決該區逢雨必災的問題。


武吉免登國會議員方貴倫說,目前大街的施工進度完成了40至50%,已能避免大雨帶來的湍急溝水造成閃電水災;當後巷的溝渠提升後,將發揮更有效的排水功能。


他是於10月初接到商家投訴,說貨物常被溢滿的溝水浸壞後,要求市政局公共工程組官員實地調查改善排水系統。


他贊賞該組行動效率快捷,在調查後的一周就開始展開提升工作,值得成為其它部門的學習榜樣。
他指該區業者從事印刷、維修電器、貨艙、洗車中心等。年尾是雨季,工程能趕在月初處理好,能減少業者進一步面對財務損失。


人行道擺桌椅被充公小販沒清單難贖回


另一方面,方貴倫透露,阿羅街有五六檔小販因在人行道擺放桌椅和餐具,昨早被市政局執法組官員充公,但卻沒有拿到清單,造成小販無法開檔營業,也面對贖回物件的困難。


他趁昨天在國會辯論聯邦直轄區的撥款項目時,已把執法組不遵守程序來進行執法行動的投訴,向聯邦直轄區副部長拿督阿布瑟曼提出,後者答應會展開調查。


他指出,執法官員沒有通知小販觸犯任何條例,就強行充公貨物,猶如強盜的行為已讓途經的游客留下壞印象。


“我會協助小販贖回求生工具。但請執法官員遵守條例辦事!”


星洲日報/大都會‧2007.11.30

離家出走逾一個月 輟學少年與父團聚



(吉隆坡)無故離家出走一個多月的15歲輟學少年江志文,終於尋獲並和父親團圓。


江志文是在母親赴中國工作後離家,他從事裝修工作的父親江亞貴從芙蓉前往接孩子時才發覺兒子失蹤,並於本月2日通過武吉免登區國會議員方貴倫的協助下召開新聞發佈會及報警尋兒,目前終於等到父子團聚。


江亞貴週四(29日)再次通過方貴倫新聞發佈會說,一名婦女在見報後立刻致電給他,指江志文已被他收留,並要他迅速到吉隆坡與兒子相認。


熱心婦女載送銷案


他說,他隔天一早就從芙蓉赶到吉隆坡與兒子重聚,該名熱心婦女也載送他們前往沙叻秀警局銷案。


“過後我向兒子了解情況後,才知道他在過去一個月漫無目的地流浪,並且吃盡了苦頭。”


他披露,兒子告知他曾經在茶室打工的事情,並自稱出走的原因是為了到處去“遊玩”。


受訪時“十問九不答”


由於志文在受訪時“十問九不答”,讓人有非常內向的感覺,不過江亞貴卻表示志文在家非常多話和吵鬧,只不過見到陌生人則感到害羞。


“志文因為不喜愛上學,所以早在3年前就輟學了。回到芙蓉後,我會盡力說服他去上學。”


方貴倫指出,他們非常感謝熱心人士的協助,並且繼續提供協助予江家。


現年15歲的江志文一直都與母親同住,惟母親9月杪要赴中國工作,所以把他的撫養權交返身在芙蓉的父親江亞貴。


由於江亞貴有工作在身,無法立刻到吉隆坡接走孩子,加上兒子仍住在前妻所租的房子內,因此他準備在一週後才前往接領孩子。


豈料當他到來吉隆坡時,才發現兒子已經失蹤,鄰人朋友也沒有線索和消息,令他感到非常擔憂,並向當地人民代議士求助。


星洲日報/大都會‧2007.11.29

Tuesday, November 27, 2007

舒缓武吉免登区交通 语文出版局高架桥动工


(吉隆坡26日讯)为了舒缓武吉免登区交通阻塞的问题,吉隆坡市政厅兴建耗资9千万令吉、从语文出版局前至汉都亚实达轻快铁站的高架天桥已经动工,预计耗时30个月,即2010年竣工!

这意味着,未来这个原本就十分繁忙的交通枢纽将面对更严峻的考验。

为舒缓武吉免登区的交通阻塞问题,市政厅工程组将分阶段进行提升与改善道路。

耗资1亿2千万 其中,从苏丹依斯迈路衔接至甘榜班丹的高架天桥工程,耗资1亿2千万令吉已经竣工,预料下个月可以通车。

至于从语文出版局前至汉都亚实达轻快铁站前兴建的高架天桥是第二阶段计划,耗资9千万令吉。

这项工程已经从本月初开始动工,兴建中的高架天桥将拥有4条来回车道,全长1公里左右,即2010年4月竣工。

-摘自南洋商报-

紓緩武吉免登車流量 漢都亞建高架橋

(吉隆坡26日訊)漢都亞路語文出版局至吉隆坡直轄區警察總部旁,將興建一公里長,3層樓高的高架天橋,組屋居民將開窗見天橋。

這項工程是吉隆坡市政局為紓緩武吉免登區“金三角商業區”塞車情況而建,上個月動工,估計耗時30個月,2010年4月竣工,設4條車道。

這項工程耗資9000萬令吉。

市政局另兩項工程分別是蘇丹依斯邁路至甘榜班丹高架天橋、半山芭監獄至瑞園酒店隧道。

武吉免登區國會議員方貴倫今日巡視時說,漢都亞高架天橋工程,將從漢都亞組屋A座和B座組屋前橫貫而過,2組屋共有600個單位。

“其中一段天橋非常靠近A組屋,居民們日后將面對開窗見高架天橋局面。”

他說,A座組屋旁一間印度廟也受到工程影響,已被列入拆除名單中。

方貴倫透露,高架天橋是語文出版局附近為起點,橫越陸佑路朝往漢都亞路,在越過漢都亞輕快鐵站后,再由高架天橋轉為平地。

隧道工程未招標

他說,蘇丹依斯邁路至甘榜班丹架高架天橋工程已進行,將于下個月啟用,共耗資1億2000萬令吉。

至于半山芭監獄至瑞園酒店隧道工程,他透露,這項工程尚未展開招標工程,也不知耗資多少。

他說,但他希望漢都亞路高架天橋工程,能和這項隧道工程同期進行。

他指出,據他瞭解,吉隆坡市政局在2008年預算耗資2億5000萬令吉,興建道路和高架天橋。

“我將在明日國會中諮詢,以瞭解這2億5000萬令吉撥款中,是否有包括漢都亞路的高架天橋在內。”

高架橋悄悄施工組屋居民不知情

高架天橋工程“靜悄悄”動工,居民仍被蒙在鼓裡。

方貴倫指出,他將于近期內聯絡市政局,要求市政局召開匯報會,以讓居民瞭解上述工程。

他說,儘管高架天橋工程已于11月展開,但也是靜悄悄施工,漢都亞組屋居民對上述工程完全不知情,都被蒙在鼓里。

他指出,這間受影響及將被拆除的印度廟也尚未接到市政局通知,他希望市政局能妥善安置該印度廟。

他說,除了印度廟,在印度廟旁橫越漢都亞路的行人天橋也將在工程進行時被拆除。

他說,施工時,涉及路段無可避免將受影響,引起塞車。

“我希望當局能委派交警到來維持交通,把影響減至最低點。”

Monday, November 26, 2007

Bahasan Peruntukan 2008 bagi Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar

Ucapan oleh YB Sdr Fong Kui Lun, Ahli Parlimen DAP kawasan Bukit Bintang semasa membahaskan Peruntukan 2008 bagi Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (Peringkat Jawatankuasa) di Dewan Rakyat pada 21.11.2007:

Tuan Pengerusi

Dibawah butiran 020100 pentadbiran Tanah, saya ingin bertanya sejak Lembaga Hakmilik Strata ditubuhkan, bagaimanakah kedudukan permohonan hakmilik strata oleh para pembeli unit kediaman dan perniagaan berbilang tingkat termasuk para pembeli lama yang mana pemaju mereka gagal mengemukakan permohonan, terutamanya di Bandaraya Kuala Lumpur.

Sebagai contoh Wisma MPL Jalan Raja Chulan yang mana para pembeli telah lama membeli dan mendiami unit-unit kedai tetapi pemajunya gagal mengemukakan permohonan hakmilk strata lebih awal sebaliknya para pembeli unit perniagaan ini dibebani dengan berbagai tekanan dari pemaju dan pihak pengurusan seperti menutup bekalan air paip ke unit masing-masing dan mengehadkan waktu perniagaan menjadi lebih pendek, dengan tujuan untuk memaksa para pembeli unit menutup perniagaan, jatuh bankrap dan pada akhirnya menjual unit masing-masing balik kepada pihak pengurusan.

Saya juga ingin bertanya sejauh mana pendakwaan ataupun tindakan undang-undang oleh kementerian telah diambil keatas para pemaju yang sengaja melengah-lengahkan permohonan hakmilk strata bagi unit-unit yang dijual kerana tindakan sekadar mengeluarkan surat peringatan kepada pemaju didapati kurang berkesan dan tidak membantu para pembeli.
Dibawah butiran 050300 Pembangunan Hutan , peruntukan RM4,282,700 bagi 2008 telah disediakan. Dan butiran 08600 Pengurusan hutan Secara Berkekalan MP23, bagi Negara peruntukan ini sudah pasti kecil dan tidak banyak membantu. Pembangunan hutan atau penanaman semula hutan amat penting bagi Negara kita memandangkan kebanyakan hutang telah ditebang dan dibangunkan.

Kawasan hutan dara dan hutan sudah kerja tidak banyak yang tinggal tetapi lambat laun hutan tersebut pun barangkali kena ‘sapu’ pada suatu hari nanti jika tidak dikawal dengan ketat. Pencurian kayu balak di kebanyakan negeri nampaknya sukar dibendung. Sebagaimana kata Perdana Menteri bahawa sepanjang jalan Lebuhraya Utara-Selatan, pembangunan tanah berleluasa berlaku dan hutan sudah banyak digondolkan. Hutan yang berguna sebagai kawasan tadahan hujan kini telah diganti dengan banjir di kebanyakan daerah dan kawasan. Kawasan yang dulu tidak berlaku banjir kini sudah berlaku banjir.

Pembangunan hutan adalah satu isu tetapi isu yang terbesar ialah mengekalkan saki baki hutan Negara yang ada dan kerajaan hendaklah membekukan semua pengeluaran lessen konsesi penebangan kayu balak. Apa sudah terjadi dengan program seorang penduduk, satu pokok, sejauh mana ia telah dilaksanakan.

Mengenai butiran 09100 MP 23 – Pembangunan Hutan Simpanan kekal Wilayah Persekutuan yang mana sebanyak RM400,000 telah disediakan, saya ingin bertanya adakah ia dimaksudkan hutan simpanan Bukit Nanas ? Jika ia, apakah maksud peruntukan RM400,000 itu? Kerana ia terlalu kecil untuk belanja pembangunan hutan Bukit nanas.

Hutan kekal penting bagi Kuala Lumpur kerana ia sadikit sebanyak mampu menebat air hujan dari terjadinya banjir kilat, ia boleh mengimbangkan suhu panas di Bandaraya dan boleh menjadikan Bandaraya Kuala lumpur berada dalam taman.

Mengenai butiran 13900 Rancangan Kawalan dan Isyarat Bahaya Banjir yang mana sebanyak RM 7 juta akan disediakan, saya ingin meruju Terowong Smart yang mempunyai 2 guna – satu untuk laluan kenderaan dan meleraikan kesesakan lalulintas dan kedua menyalurkan air Sungai Klang di Kampong Berembang ke Sungai Kerayong melalui terowong air ketika Kuala Lumpur dilanda hujan dan banjir.

Nampaknya Terowong Smart hanya berguna untuk meleraikan kesesakan lalulintas ketika Kuala Lumpur mengalami cuaca panas, bila sudah hujan dan berlaku limpahan air maka bermulalah kesesakan lalulintas tetapi bolehkah terowong itu menyelesaikan masalah banjir di pusat Bandar seperti di stesen LRT/Putra Masjid Jamek setiap kali turun hujan dengan lebat. Ia memerlukan masa untuk tunggu dan lihat atau uji dan kaji.

Manakala butiran 16700 Rancangan Tebatan Banjir dan Saliran Bandar yang menerima peruntukan RM1.095 bilion, dimanakah tumpuan rancangan itu diberikan perhatian. Saya mencadangkan hendaklah ada skuad khas yang sering meninjau dan menguji saliran sama ada pada waktu banjir dan cuaca terang bagi mempastikan tidak berlaku banjir kilat disesuatu tempat. Bukan sahaja di Kuala Lumpur tetapi di Bandar-bandar lain pun sudah kerap berlaku banjir kilat. Ini melambangkan mutu kerja pihak petugas sama ada ia mengabaikan kebersihan saliran atau sebaliknya.