Saturday, August 2, 2008

Meter baru, bil air naik mendadak

JALAN SUNGAI BESI - Sejak penukaran meter air di Perumahan Awam Razak Mansion tiga bulan lalu, bil air penduduk di sini didakwa melambung sehingga mencecah ribuan ringgit. Meter air di kawasan ini diselenggarakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan penduduk mendakwa berlaku kesilapan terhadap meter air yang baru dipasang. Seorang warga emas, Pung Shee Mooi, 74, mendakwa dia terpaksa menjelaskan bil air sebanyak RM9,864.90 selepas penukaran meter air oleh kontraktor DBKL tiga bulan lalu.

“Sebelum ini saya hanya perlu membayar bil air sebanyak RM24 sahaja, tetapi selepas penukaran meter baru ini, bil melambung sehingga RM9,864.90. Saya sangat terkejut dan memberitahu jiran mengenainya,” katanya. Keadaan yang berlaku katanya, membuatkan dia merasakan ada kesilapan pada bacaan meter itu kerana sebelum ini jumlah paling tinggi yang pernah dibayar sekitar RM70 sahaja.

“Aduan dibuat terhadap DBKL, tetapi sehingga kini masih tiada sebarang tindakan susulan yang dapat kami lihat dilakukan bagi menangani masalah yang berlaku,” jelasnya. Salah seorang penduduk yang mengalami nasib sama, Juhairiah Mohd Olah, 25, menyatakan, penghuni rumahnya adalah seramai lima orang dan kebanyakannya bekerja.

“Justeru, penggunaan air tidaklah begitu kerap, tetapi bil yang kami terima turut meningkat. Saya tidak pernah ada tunggakan bil air, tetapi pada bulan lalu, terdapat tunggakan sebanyak RM75.50 hingga menjadikan jumlah yang perlu dibayar RM183.13.

“Kami bimbang berlaku pemotongan bekalan air jika tidak menjelaskan bil ini walaupun rasa terbeban dengan jumlah yang dinyatakan,” katanya. Masalah ini mendapat perhatian Ahli Parlimen Bukit Bintang, Fong Kui Lun dan beliau melihat sendiri peningkatan yang berlaku pada bil air bulanan penduduk.

Kui Lun berkata, beliau menerima aduan penduduk yang mendakwa bacaan air meningkat selepas meter air ditukar kontraktor terutama bagi yang tinggal di blok 14. "Saya terpanggil untuk datang melihat sendiri masalah yang melanda memandangkan penggunaan air mereka tidak mungkin mencapai jumlah sebesar yang didakwa. Tambahan lagi, jika dilihat pada bahagian belakang bil air tersebut, turut dinyatakan satu meter padu air bagi perumahan kos rendah adalah sebanyak 98 sen sahaja,” jelasnya.

Beliau menyatakan pihaknya mengeluarkan surat kepada Pengarah Jabatan Pengurusan Perumahan DBKL pada 1 Julai lalu, tetapi sehingga kini masih tiada jawapan yang diterima. "Saya masih menanti jawapan daripada DBKL untuk menjelaskan keadaan yang berlaku kerana masalah ini membebankan penduduk,” tegasnya.

Sebelum pemasangan meter baru di sini katanya, kebanyakan penduduk hanya membayar bil air sekitar RM20 hingga RM50 sahaja sebulan. Justeru beliau memohon DBKL mempercepatkan siasat terhadap meter air ini kerana keadaan tersebut tidak sepatutnya berlaku di perumahan awam kos rendah. "Siasatan perlu dijalankan sama ada meter air yang dipasang kontraktor berkenaan mempunyai pengesahan Sirim atau tidak.

Sekiranya DBKL tidak cukup mahir dalam pengendalian pengurusan air, seeloknya ia diserahkan kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) sahaja," tegasnya. Perumahan ini dibina sejak 45 tahun lalu dan masalah tersebut merupakan kali pertama berlaku, sementara setakat ini, aduan diterima daripada blok 14 dan 15.




-sinar harian-

1家2人水費近萬‧組屋民疑新水錶不符品管


(吉隆坡)新街場拉薩敏申第14座組屋居民申訴,自吉隆坡市政局在數月前更新他們的住家水錶後,水費即從原來的數十令吉增加至百餘令吉。

其中有個婦女的水費更從原有的24令吉增加至9804令吉90仙,讓她深感恐慌。

部分居民表示,他們原本的水費只有區區十餘令吉,可是自市政局在數月前更新他們住家門前水錶後,水費就增加至不合理的幅度。

組屋居民在投訴無門的情況下,紛紛向武吉免登國會議員方貴倫求助,以釐清事情的真相,讓居民不再為水費苦難。

方貴倫在收集了居民的投訴後,向記者表示,拉薩敏申組屋至今有40餘年歷史,共有15座組屋,除了第13座的組屋居民是直接把水費繳付給雪州水供公司外,其餘14座組屋居民則把有關水費繳付給市政局。

目前,方貴倫已接獲30餘個來自第14座組屋居民的投訴,第15座組屋的則有1宗。他相信這也是組屋居民首次面對水費暴漲的問題。

他說,根據有關水錶的計算方式,每立方米的水費價格為98仙,但市政局官員在抄水錶時竟算出過高的水費,應該是用水量讀數出現錯誤,也讓人質疑有關水錶是否符合品質管理機構的標準。

要求市政局調查沒回應

“我在7月1日針對居民的問題致函給市政局房屋組主任,要求他調查水費暴漲問題,惟至今沒有接到任何回覆,讓我感到失望。”

方貴倫也強調,若房屋組主任不在短期內給予答覆,他將直接向部長或聯邦直轄區部長投訴有關問題。

無論如何,方貴倫將在下星期安排居民與房屋組主任對話,並呼籲面對有關問題的居民可以致電其服務投訴,電話號碼為03-2141 2762。

潘細妹:家裡只兩人用水量有限

74歲的潘細妹表示,自更新水錶後,水費先從16令吉漲至24令吉,上個月的更變本加厲增加至9804令吉90仙,讓她驚訝不已。

她說,家裡一直只有她和兒子兩人,每月用水量有限,如今卻面對龐大數額的水費,讓她不知如何是好。

“我拿到水費看到數額時,還以為自己眼花,就拜託剛好在附近掃地的清潔女工幫我看看,結果那女工嚇到不敢說數額。”

後來,潘細妹致電到市政局查詢,官員以敷衍態度要她先繳付水費再做打算。

RM24變RM9804 水費漲400%嚇壞組屋民




(吉隆坡31日訊)新街場路拉薩敏申第14座人民組屋,3 個月前更換新水錶后,7月水費飆升超過10倍,其中一戶兩人居住單位,更從原本每月24令吉水費,突增至9804令吉90仙,幅度之大讓人咋舌。

上述人民組屋擁有40多年歷史,共有15座組屋,其中只有第14座組屋水費由吉隆坡市政局房屋組負責接收,其他則直接交給雪州水供有限公司。

受水費飆升影響的主要單位,是第14座組屋逾100個人家,而第15座組屋也有個別類似投訴。
武吉免登區國會議員方貴倫指出,市政局2、3個月前更換水錶后,水費逐漸增加,7月水費飆升得最為顯著,最普遍從10多令吉提升至100多令吉。

疑計算錯誤

市政局自3個月前更換水錶后,居民水費飆升超過10倍。他說,最離譜的是只有兩人居住的單位,既然會增加至9000多令吉!

“人民組屋水費每立方米為98仙,水費不可能如此昂貴,可能是當局計算錯誤或水錶解讀器出現錯誤。”

他今日會見居民后,這么指出。

方貴倫強調,一個月前已致函市政局房屋組投訴,遺憾至今未獲任何回應。

他說,官員的工作效率令人不敢恭維,即使是國會議員,對方也不理會,遲遲沒有下文。

“當局必須儘快向居民解釋清楚,並統一,將所有組屋水費交由雪州水供有限公司管理,我會在這星期安排對話會,希望取得圓滿解答。”

方貴倫呼籲所有受影響住戶,聯絡其服務中心03-21412762,以收集更多資料。

嚇得無法說話★潘細妹(74歲,第14座組屋)

我在這里住了43年,只有我及兒子居住,多年來水費只有20多令吉,這個月的水費既然高達9804令吉90仙!

拿到水單時,我嚇得無法說話,幸虧沒有心臟病,不然真的給它嚇死。